Tri - három, tónusz - hang.
Három hang.
Mármint három egészhang, azaz nagy szekund. Egy kvárt, amiben nincs kis szekund. Egy kvint, amiben kettő is van. Vagy ha úgy tetszik: hat kis szekund.
A középkorban nem véletlenül használták ritkán. "Diabolus in musica". Ördög a zenében. Vagy...? Diabolus eredetileg: szétdobáló. Az ördög is attól szétdobáló, hogy nem tűri a rendet. A tritónusz tulajdonképpen önmagát dobja szét. Nem nyughat. Nem nyugtat. Azonnal feloldást kíván. Kifelé vagy befelé, tulajdonképpen édes mindegy.
Ráadásul nemcsak a fület bántja - énekelni, emberhangon intonálni is kellemetlen. Nehéz. Hát ezért sem használja például a gregorián zene.
Bezzeg használja Puccini, jól teleszórta vele a Turandot kottáját. És milyen kellemetlen fekvésekben!
Amúgy előszeretettel használ pentaton hangsort - a kínai zene egzotikumaként. Hanem amikor feszültséget akar, biztosan a kezébe akad ez a fránya tritónusz!
Az az érzésem, hogy mire megtanulom a darabot, nem lesz olyan hangmagasság, amiről fölfelé vagy lefelé ne tudnék magabiztos tritónuszt ugrani. Úgy vigyázzatok!
(A képen a legkommerszebb, alsós nebulók által is könnyedén abszolválható, de legalábbis a zongorán viszonylag egyszerűen kikereshető tritónusz, (itt bő kvárt) látható.)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése