Ugrás a fő tartalomra

Aida

Még a régi, őskövület-típusú,  éppen ezért lenyűgöző rendezés volt.
Talán ez is segített benne. Igen, igen, egészen biztosan.
Nagyon erősen bennem van az érzés, zsigereimben raktározva.
Hátul, a színpad legvégiben várakoztunk. Beöltözve bár, de még nem átlényegülve. Hallgattuk az "egyiptomi" sokaság diadalmas énekét. Tudtuk, hogy gyönyörű jelmezekben épp pálmaágakat lengetnek.
Szép ez az örömmámor.
De mi ilyenkor még családanyák, zenetanárok, barátnők és kapcsolataink ilyen-olyan hullámain úszó emberek voltunk, akik a sors különös kegyéből együtt lehettünk. Vagy a félöltözött statisztákkal beszélgethettünk. Vagy csak ültünk a lépcsőn, fejünket térdünkre hajtva, egy csepp pihenést, megnyugvást találva a hétköznapokból.
Ahogy közeledett a mi időnk, a színpadi ügyelő megjelent: készüljünk, mindjárt jövünk.

Ekkor nyert értelmet mindaz, ami rajtunk volt: a lerongyolódott ruha, a feketére pingált arc és kéz. A statiszták is pont tökéletes öltözékben voltak immár, hisz egy ágyékkötő épp elég kosztüm a korbácsot forgató hajcsárnak. Mi pedig megalázva, megkínozva vergődtünk be a színpadra. A legmagasabb pontról indulva, hogy a legaljában összerogyva szánalmasságunk húzza alá a győztesek diadalát.

Emlékszem: szinte a teljes kórus együtt debütált, minket támogatott-tanítgatott az a pár operaházi kolléga, aki álmából felverve is, bármikor, bármelyik rendezésbe gond nélkül beugrik, csukott szemmel is megfesti a sminket, csak tán a beéneklésre kérne kis időt.
A rabszolgák között Magdi volt a beavatott, őt követtük. Igyekeztünk a lehető legnyomorúságosabban érezni és annak is mutatni magunkat. Ez olyan jól sikerült, hogy még "egyiptomi" kollégáink szíve is megindult rajtunk.

És akkor megtörtént a csoda.
Pont akkor és pont ott, amikor legyőzve és megalázva, térden csúszva könyörögtünk hitvány kis életünkért.
Mert megnyílt az ég felettem és megnyíltam én magam is. Nem voltam már sem rabszolga, sem énekes - én voltam a MESÉLŐ, a médium, a csatorna, persze együtt a többiekkel. A Mesélő, aki a lélek bámész nyíltságába önti az emberi élet legigazabb meséit.

Mert ezek a mesék nem avulnak el, nem, soha. Tanítanak irigységről és önzetlenségről, szerelemről és gyűlöletről, aggodalomról, hatalomról, hiábavalókról és örök kincsekről.

Ezért szeretjük.
És ezért szeretjük a régi, impozáns, "hagyományos" rendezést. Mert úgy segít megérteni magunkat, hogy kiemel a jelenből.

Felemelő érzés részesévé válni, továbbadni. Ahogy átfolyik rajtam a zene, a történet, érzem, hogy átmos, átalakít.

Ezért szeretem.


(Miket írtam még?)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Ki hallott már ilyet?

Ki hallott már ilyet?! Fül-her-pesz? Ráadásul az övsömör vírusa okozza? (És főleg: hogy lehet ebből minél gyorsabban kijönni?) Gyönyörű jelmezt kaptam a Háború és béke első jeleneteiben. Elegáns padlizsánszínű estélyi, kesztyűvel, kis stólával, kis színházi táskával, finom mívű, fényes ékszerekkel. Hozzá hol banán- hol paradicsomkontyot fésültek fodrászaink fürge ujjai. Egy szó, mint száz: teljes mértékben elégedett voltam ezzel az "outfittel". Elégedetten mustrálgattam magam a kisebb-nagyobb tükrökben. Ez az az életérzés, amiért különösen is izgalmas számomra az operajátszás. Nagyon szeretek játszani. Szeretek énekelni is. Szeretem a zenei kihívásokat. Nem bánom, ha meg kell dolgozni az eredményért. Prokofjev műve sem adta könnyen magát. Hónapokkal előbb kezdtük az ismerkedést, a szokásos prüszkölésekkel. Mert nem elég, hogy rengeteg a kórusanyag, rengeteg a szöveg, de ráadásul oroszul! Ki emlékszik már arra! Persze, az előző évezredből itt maradt matrónaként nem jelent szám...

Felviszel

Amikor meghallgattam az eredetit, az angolt, összeszorult a szívem, és önkéntelenül folyni kezdett a könnyem. És nem csak azért, mert maga a szám igazán könnypedálos. Előtte nap tudtam meg, hogy apu kórházba került . Mikor ezt a dalt meghallottam, éreztem: üzenet ez nekem.  De nem akartam tudomást venni róla.  Amikor a műtőorvossal beszéltem, és azt mondta, hogy jövő kedden akár haza is engedik, annyira jó állapotban van, gyorsan elkezdtem kutatni idősotthon után. Mert azért mégis... Amikor a kórussal próbáltunk a hanganyag felvételére, szinte hálás voltam a sok kacagásért, ami a sutácska szöveg miatt csendült fel innen-onnan. Legalább nem kellett megmagyarázni fancsali ábrázatomat. Amikor a műtét után megkérdeztem, mit hozzak neki, mi esne jól, sajtot kért. Belefacsarodott a szívem, mert rögtön az ugrott be: "Édes fiacskám, egy kis sajtot ennék", de elhessegettem a rossz előérzeteket.  Amikor a szubintenzív őrzőben beszéltem az osztályvezető orvossal, és mondta, hogy kic...

Nőgyógyászat

A lépcső aljában megállok. Kellemes, jóindulatú félhomály a széles, büszke lépcsőházban, tartózkodó nagyúri elegancia. Szép lassan elindulok fölfelé. Biztos, hogy ide kellett jöjjek? Eszembe jut a taxisofőr tapintatos várakozása. Csak azután indult tovább, hogy a metsző szélben elvánszorogtam a hatalmas kapuig, és beléptem ebbe a hatalmas előtérbe. Mintha egy nagy bál után érkeztem volna, megkésett vendégként. Lépegetek fölfelé az elcsendesedett előcsarnokban. Megkönnyebbülten veszem észre az üvegkalitka mögött szótlanul kornyadozó portást: Elnézést, ügyelet van? Igen, balra, a szülészeten. Nekem csak nőgyógyászat kell. Az is ott van. Lassan döcörgök tovább. Habár a lázam megszűnt, a szédülés még nem. A szülőszoba előtt két kékruhás beszélget - láthatóan kórházi öltözékben. A férfi néhány udvarias szó után visszamegy. A nő marad. Nézem: nem személyzet. Pedig nadrágban van. A folyosón ülők felugranak, hozzásietnek. Na, azért ezt irigylem a romáktól. Nem hagyják magára a rokont a k...