Ugrás a fő tartalomra

Ezrek - Mahler - Veszprém

Ilyenkor elfog valami borzongató öröm. Zsigeri emelkedettség - ha létezik ilyen. Ezek azok a pillanatok, azok a csodás élethelyzetek, amikért élek, amikért érdemes élni. Jó, jó, több is volt már, de ez semmit sem vesz el a mostani szépségéből vagy értékéből. (Micsoda szerencse, hogy nem szerződtem Faust módján Mefisztóval...!) Éteri fuvoladallamok, lebegő hárfa-zongora-futamok... és megszólal százötven torok fojtott pianoban: "Alles Vergängliche ist nur ein Gleichnis..." 

A teremben a sárga és az arany fényei uralkodnak, de nem ez számít. A kollégák hátát látom, időnként profilját. Látom az őszes, barnás, szőke és fekete üstököket, meg a fejeket, amelyekről a lombot letarolta az élet, és arra gondolok, hány év tanulás, elszánt gyakorlás van emögött, hogy ez a rengeteg ember így tud együtt emelkedni és süllyedni a fiatal karmester magabiztos mozdulataira. És közben futkos a hátamon a hideg a zsigeri örömtől, amit ez a csodálatos mű nyújt. És eszembe jutnak az én utam vargabetűi is. Talán azért, mert egy nehéz felvételi héten kellett támogató jelenléttel szolgáljak? Vagy eljöttek volna ezek a gondolatok amúgy is?

Alles Vergängliche ist nur ein Gleichnis...

Több műfordítása is van, például a Magyar Elektronikus Könyvtárban megtalálható Kálnoky-Jékely fordítás: "Csak földi példakép minden mulandó..." Az eredeti szórend szerint: Minden mulandó csak példakép. Sőt, ezzel egyáltalán nem vagyok kibékülve, hiszen a Gleichnis szót bibliai példázatokra használva láttam eddig csak. Gleichnis. Tanmese? Hasonmás? Mahler nagyon kiemeli. Külön a Gleichnist. Először csöndesen, szinte csak sugallva, hogy pár perccel később megbátorodva, harsogva zengjen: "minden mulandó csak hasonlít".

A hangfelvételekre kifejlesztett Fricsay teremben a maguk természetes erejével és szépségével cseng hangszer és énekhang egyaránt. A veszprémi szabadtéri előadáson hangmérnök megfeszített munkája pótolja az akusztikai hiányt. Ez a hangzás bentről, a kórusból már esetleges, furcsán aránytalan, de hajlandó vagyok elhinni neki, hogy a közönség így kapja meg az optimális akusztikai élményt. Előszedem a tegnapi hangzásélmênyt, kisimítom magamban. 

Alles Vergängliche....

A főpróba már a múlté, a zenekar és a kórusok a színpadon ülve várják a kezdést (köztünk ülnek ugyanis a veszprémi kórusok bevállalósabb tagjai, akik átrágták magukat ezen a nem könnyű zenei anyagon). Elütik a nyolcat a toronyban, közben a polgármester és a főigazgató beszél. Európa jelenlegi kulturális fővárosának egy különleges alkalmán vagyunk. A nemrég átadott Gyár-udvarban. A nézőtér székei tömve, a lépcsőkön mindenütt ülnek, de a közönség még mindig özönlik. Jó élmény látni, hogy Mahler monumentális műve a monumentális udvarban ekkora tömeget vonzott.

Már elkezdődött a mű, a hatalmas Veni Creatorral telezengjük fél Veszprémet. Negyed órával a karmester első avizója után a nép még mindig folyik, áramlik befelé. Lassan ellepik a zöldfelületet is. Gyerekzsivaj, sziréna színezi az előadást. Szerencsére a sötétedés áhítatosabbá és csendesebbé teszi a hátteret. A gyárudvarba benyúló magasított folyosókon melegfényű lámpák pislákolnak, ünnepi hangulatba öltöztetve a nézőtérré változtatott, meglehetősen profán teret.

A Teremtő Szentlelket hívó, sodró erejű tétel után a világ legszentebb, legtisztábban erotikus és egyszerre halálközeli zenéjének finom hullámai töltik be a teret. A végtelen tudás befogadására vágyó Faust élete vége. Nehezen értelmezhető szöveggel megfogalmazott bonyolult és elvont képi világ, amit Mahler zenéje varázslatos módon érthetővé tesz és közel hoz. Majdnem tök mindegy, hogy mennyire átvitt értelmű az egész. Mire a végére érünk, nyilvánvalóvá válik: valami nagy erőkkel vonz - felfelé. Erősebb minden gonosznál. Hogy ez aztán valóban az Örök Asszonyi, vagy valami még annál is hatalmasabb, eltörpül annak a csodálatos mondatnak az ereje mellett, hogy minden mulandó csak földi hasonmás.

Végigsuhan rajtam a boldog borzongás.

"Alles Vergängliche ist nur ein Gleichnis..."

Az Igazit, a Maradandót odaát találjuk.



(Miket írtam még?)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Ki hallott már ilyet?

Ki hallott már ilyet?! Fül-her-pesz? Ráadásul az övsömör vírusa okozza? (És főleg: hogy lehet ebből minél gyorsabban kijönni?) Gyönyörű jelmezt kaptam a Háború és béke első jeleneteiben. Elegáns padlizsánszínű estélyi, kesztyűvel, kis stólával, kis színházi táskával, finom mívű, fényes ékszerekkel. Hozzá hol banán- hol paradicsomkontyot fésültek fodrászaink fürge ujjai. Egy szó, mint száz: teljes mértékben elégedett voltam ezzel az "outfittel". Elégedetten mustrálgattam magam a kisebb-nagyobb tükrökben. Ez az az életérzés, amiért különösen is izgalmas számomra az operajátszás. Nagyon szeretek játszani. Szeretek énekelni is. Szeretem a zenei kihívásokat. Nem bánom, ha meg kell dolgozni az eredményért. Prokofjev műve sem adta könnyen magát. Hónapokkal előbb kezdtük az ismerkedést, a szokásos prüszkölésekkel. Mert nem elég, hogy rengeteg a kórusanyag, rengeteg a szöveg, de ráadásul oroszul! Ki emlékszik már arra! Persze, az előző évezredből itt maradt matrónaként nem jelent szám...

Felviszel

Amikor meghallgattam az eredetit, az angolt, összeszorult a szívem, és önkéntelenül folyni kezdett a könnyem. És nem csak azért, mert maga a szám igazán könnypedálos. Előtte nap tudtam meg, hogy apu kórházba került . Mikor ezt a dalt meghallottam, éreztem: üzenet ez nekem.  De nem akartam tudomást venni róla.  Amikor a műtőorvossal beszéltem, és azt mondta, hogy jövő kedden akár haza is engedik, annyira jó állapotban van, gyorsan elkezdtem kutatni idősotthon után. Mert azért mégis... Amikor a kórussal próbáltunk a hanganyag felvételére, szinte hálás voltam a sok kacagásért, ami a sutácska szöveg miatt csendült fel innen-onnan. Legalább nem kellett megmagyarázni fancsali ábrázatomat. Amikor a műtét után megkérdeztem, mit hozzak neki, mi esne jól, sajtot kért. Belefacsarodott a szívem, mert rögtön az ugrott be: "Édes fiacskám, egy kis sajtot ennék", de elhessegettem a rossz előérzeteket.  Amikor a szubintenzív őrzőben beszéltem az osztályvezető orvossal, és mondta, hogy kic...

Nőgyógyászat

A lépcső aljában megállok. Kellemes, jóindulatú félhomály a széles, büszke lépcsőházban, tartózkodó nagyúri elegancia. Szép lassan elindulok fölfelé. Biztos, hogy ide kellett jöjjek? Eszembe jut a taxisofőr tapintatos várakozása. Csak azután indult tovább, hogy a metsző szélben elvánszorogtam a hatalmas kapuig, és beléptem ebbe a hatalmas előtérbe. Mintha egy nagy bál után érkeztem volna, megkésett vendégként. Lépegetek fölfelé az elcsendesedett előcsarnokban. Megkönnyebbülten veszem észre az üvegkalitka mögött szótlanul kornyadozó portást: Elnézést, ügyelet van? Igen, balra, a szülészeten. Nekem csak nőgyógyászat kell. Az is ott van. Lassan döcörgök tovább. Habár a lázam megszűnt, a szédülés még nem. A szülőszoba előtt két kékruhás beszélget - láthatóan kórházi öltözékben. A férfi néhány udvarias szó után visszamegy. A nő marad. Nézem: nem személyzet. Pedig nadrágban van. A folyosón ülők felugranak, hozzásietnek. Na, azért ezt irigylem a romáktól. Nem hagyják magára a rokont a k...