Ugrás a fő tartalomra

Utolsó Manon

 Ahogy feslett erkölcsű, pénzhajhász szerencsejátékosként odalibegek életem legmagasabb sarkú, mégis hordhatóan kényelmes, talánbordó cipőjében, fekete, fűzött derekú, csipkés nadrágszoknyás ruhámban, könyök fölé érő csipkekesztyűben, szaloncukor formájú kalapommal a vörös göndör paróka fölött a másik kártyázó társasághoz, kedves kalapos kollégám a szokásos, kötelezően kokettálós köszönés helyett csak búsan mered maga elé. 

- Ne is kérdezd! Ez az utolsó. Vége. Vége a Manonnak meg az egésznek. Itthagyjuk ezt a csodás házat, ahol annyi hihetetlen élményben volt részünk! - és sorolja, sorolja az emlékeket. Gyász lengi be hirtelen a tiritarka, fényes társaságot. Tényleg. Ha most itt az Erkel is bezár, mikor nyit meg újra? Láttuk az Operaház többéves csúszását. Reménytelenség, lemondás és csüggedés árad szavaiból, lényéből. Jaj, de megértem! Közben pedig bennem egészen más is munkálkodik.

A várakozás izgalma.

Mert nemsokára újra az Andrássy útra járunk dolgozni. Az Operába. Az OPERÁBA. Úgy várom már, mint karácsonyt a kicsinyek.

Ráadásul, nekem megadatott - talán azért, mert sokáig, nagyon sokáig vártam rá, és nem jött természetességgel -, hogy minden nap egy kicsit ünnep számomra, amikor dolgozhatok.

És ez az ünnep már otthon elindul, amikor elbúcsúzom a családtól, és felpattanok a bringára.

Folytatódik, amikor beérek az öltözőbe, és ez vár:





Utána pedig az öltözés, a fodrászok és öltöztetők sürgés-forgása, a kollégák csip-csup és nagyobb dolgai, az apró bosszankodások és felcsattanó nevetések és csilingelő kacajok színezik tovább. Smink, utolsó pillantás a tükörbe, a kottába (jól emlékszem a szövegre? a dallamra? hány ütem is van addig a picur kis nyiffanásnyi hangig? meddig tart az a másik hang?), majd az ügyelő hangja: a figyelmeztetők, a hívások.
Végül pedig ott állunk-ülünk-fekszünk a behúzott függöny mögött, csipogunk kicsit, a karnagyok esetleg még pár kérést rebegnek felénk, abban a biztos tudatban, hogy aztán vagy meglesz amit kérnek, vagy sem, üdvözöljük egymást, megtudjuk, ki beteg, esetleg hogy mit ebédelt vagy mennyire rosszul aludt előzőleg, majd felcsendül a nyitány, és indul - a mese.
Akárhányszor is, nekem mindig mese. Még mindig. Még mindig szeretem.
És lehetünk olyanok, amilyennek lennünk kell.
Adja Isten, hogy lehessünk egyre többször igazi, emberi karakterek, a maguk jó és rossz oldalaival! Hogy ép lelkű és érzésvilágú, hitet és reményt sugárzó előadások játékosai lehessünk!
Hogy a katarzist, a tökéletlenségeivel együtt is megélni érdemes életet mutathassuk!

Legyen így.
Márciustól az Operaházban.



Egyik legkedvesebb kollégámmal. 



(Réges régen, premier környékén, maszktalan időkben, egy másik életben.)


(Mikor nagyon szeretnék erkölcsösebb életet élni, és szerencsejátékos helyett apácává változni, de a fodrász, aki ebben a szent és lelki folyamatban legfőbb segítségem, még nem érkezett meg.)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Ki hallott már ilyet?

Ki hallott már ilyet?! Fül-her-pesz? Ráadásul az övsömör vírusa okozza? (És főleg: hogy lehet ebből minél gyorsabban kijönni?) Gyönyörű jelmezt kaptam a Háború és béke első jeleneteiben. Elegáns padlizsánszínű estélyi, kesztyűvel, kis stólával, kis színházi táskával, finom mívű, fényes ékszerekkel. Hozzá hol banán- hol paradicsomkontyot fésültek fodrászaink fürge ujjai. Egy szó, mint száz: teljes mértékben elégedett voltam ezzel az "outfittel". Elégedetten mustrálgattam magam a kisebb-nagyobb tükrökben. Ez az az életérzés, amiért különösen is izgalmas számomra az operajátszás. Nagyon szeretek játszani. Szeretek énekelni is. Szeretem a zenei kihívásokat. Nem bánom, ha meg kell dolgozni az eredményért. Prokofjev műve sem adta könnyen magát. Hónapokkal előbb kezdtük az ismerkedést, a szokásos prüszkölésekkel. Mert nem elég, hogy rengeteg a kórusanyag, rengeteg a szöveg, de ráadásul oroszul! Ki emlékszik már arra! Persze, az előző évezredből itt maradt matrónaként nem jelent szám...

Felviszel

Amikor meghallgattam az eredetit, az angolt, összeszorult a szívem, és önkéntelenül folyni kezdett a könnyem. És nem csak azért, mert maga a szám igazán könnypedálos. Előtte nap tudtam meg, hogy apu kórházba került . Mikor ezt a dalt meghallottam, éreztem: üzenet ez nekem.  De nem akartam tudomást venni róla.  Amikor a műtőorvossal beszéltem, és azt mondta, hogy jövő kedden akár haza is engedik, annyira jó állapotban van, gyorsan elkezdtem kutatni idősotthon után. Mert azért mégis... Amikor a kórussal próbáltunk a hanganyag felvételére, szinte hálás voltam a sok kacagásért, ami a sutácska szöveg miatt csendült fel innen-onnan. Legalább nem kellett megmagyarázni fancsali ábrázatomat. Amikor a műtét után megkérdeztem, mit hozzak neki, mi esne jól, sajtot kért. Belefacsarodott a szívem, mert rögtön az ugrott be: "Édes fiacskám, egy kis sajtot ennék", de elhessegettem a rossz előérzeteket.  Amikor a szubintenzív őrzőben beszéltem az osztályvezető orvossal, és mondta, hogy kic...

Nőgyógyászat

A lépcső aljában megállok. Kellemes, jóindulatú félhomály a széles, büszke lépcsőházban, tartózkodó nagyúri elegancia. Szép lassan elindulok fölfelé. Biztos, hogy ide kellett jöjjek? Eszembe jut a taxisofőr tapintatos várakozása. Csak azután indult tovább, hogy a metsző szélben elvánszorogtam a hatalmas kapuig, és beléptem ebbe a hatalmas előtérbe. Mintha egy nagy bál után érkeztem volna, megkésett vendégként. Lépegetek fölfelé az elcsendesedett előcsarnokban. Megkönnyebbülten veszem észre az üvegkalitka mögött szótlanul kornyadozó portást: Elnézést, ügyelet van? Igen, balra, a szülészeten. Nekem csak nőgyógyászat kell. Az is ott van. Lassan döcörgök tovább. Habár a lázam megszűnt, a szédülés még nem. A szülőszoba előtt két kékruhás beszélget - láthatóan kórházi öltözékben. A férfi néhány udvarias szó után visszamegy. A nő marad. Nézem: nem személyzet. Pedig nadrágban van. A folyosón ülők felugranak, hozzásietnek. Na, azért ezt irigylem a romáktól. Nem hagyják magára a rokont a k...